תאונת דרכים בדרך לעבודה

תאונת דרכים בדרך לעבודה – כל מה שרציתם לדעת

תאונות דרכים ותאונות עבודה הם אירועים נפוצים אשר לצערנו הרב קורים לא מעט. מה זו בעצם תאונת דרכים? מהי תאונת עבודה? האם תאונת דרכים יכולה להיחשב כתאונת עבודה? את מי בכלל תובעים? כל זאת במאמר הבא:

ההגדרה של תאונת דרכים

סעיף 1 לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 מגדיר מהי תאונת דרכים. בתמצית, ניתן לקבוע כי תאונת דרכים הינה מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. ברבות השנים והתפתחות הפסיקה הענפה בתחום זה, ובעקבותיה תוקן החוק מספר פעמים כך שהגדרה זו רחבה יותר משהייתה בעבר.

טעות נפוצה היא לסבור שהמונח "תאונת דרכים" מתייחס אך ורק למקרים בהם מעורבים שני כלי רכב או יותר. לאמיתו של דבר, גם אירוע בו היה מעורב כלי רכב אחד בלבד יכול להיחשב כתאונת דרכים. משפטית, תאונת דרכים היא כזאת המערבת גם הולכי רגל, רוכבי אופניים, מפגע סביבתי, רכבת, טרקטור וכו'.

תאונת דרכים בדרך לעבודה

ההגדרה של תאונת עבודה

לפי סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי תאונת עבודה היא תאונה שאירעה בזמן העבודה אצל מעביד או מטעמו, כולל את הדרך לעבודה וממנה הביתה. התאונה יכולה להיות מוגדרת כפגיעה פיזית כמו שבר, מחלה או כפגיעה נפשית כמו התמוטטות עצבים או התקף לב שנגרם בעקבות העבודה. גם עובד עצמאי יכול להיות מוגדר כנפגע תאונת עבודה כל עוד הפגיעה נעשתה תוך כדי עיסוקו.
החוק מכיר גם בתאונה שאירעה לאותו עובד אשר עובד במספר עבודות והתאונה קרתה לו כאשר נסע ממקום עבודה אחד לאחר.

אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים במהלך העבודה, בדרך או בחזרה ממנה, התאונה תוגדר כתאונת דרכים וכתאונת עבודה. לכך משמעויות רבות שכן עתה יוכל לתבוע גם את חברת הביטוח המבטחת את כלי הרכב וגם את ביטוח לאומי בעקבות תאונת העבודה.

מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום שכן יש לעבוד במספר חזיתות, חברת הביטוח של הרכב, ביטוח לאומי, המעסיק, וועדות רפואיות ועוד. יש חשיבות רבה לסדר הפעולות, לדוגמא: האם כדאי קודם לפנות לביטוח לאומי אשר ייקבע באמצעות וועדה רפואית את אחוזי הנכות (אם בכלל) ולאחר מכן להגיש את התביעה נגד חברת הביטוח? אין לכך תשובה חד משמעית, לעתים ניתן ונכון יהיה לפעול בסדר ההפוך, לכן יש לבחון את המקרה לגופו ולבצע החלטה מושכלת.

דוגמא טובה לכך היא המקרה הבא: מורה בביה"ס אשר הייתה אחראית על תלמידים בעת סיור נפצעה ברגלה כשירדה מהאוטובוס. המורה סבלה מנזק בקרסול השמאלי וכן מפגיעה תפקודית אשר מנעה ממנה להתקדם בסולם הדרגות בעבודתה. שופטת בית משפט השלום קבעה כי התאונה מוגדרת כתאונת דרכים (ירידה מהאוטובוס כאשר היה ממונע) וכן כתאונת עבודה ( הפציעה נגרמה בעת סיור בית ספרי מאורגן מטעם בית הספר בו עובדת). לתובעת נקבעה נכות אורטופדית ע"י הביטוח הלאומי בשיעור של 10% ונכות תפקודית בסך 10%. סה"כ הפיצויים לטובת התובעת עמדו על 229,105 ₪ (לקריאת פסק הדין באתר דיני).

דוגמאות לתאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה

  • נסעתי עם הרכב מהבית לעבודה ועשיתי תאונה.
  • נסעתי עם הרכב להפסקת צהרים בעבודה, איבדתי שליטה והתנגשתי ברכב.
  • חניתי את הרכב ליד הבית כשחזרתי מהעבודה וכשיצאתי ממנו סובבתי את הקרסול.
  • עשיתי תאונה לאחר שהורדתי את בתי בגן והייתי בדרך לעבודה.
  • עשיתי תאונה כשעצרתי להתפלל בבית כנסת בבוקר לפני העבודה.
  • המעסיק שלח אותי לקנות ציוד למשרד בדרכי לעבודה ורכב אחר התנגש בי.
  • אני עצמאי ובדרך לפגישה עסקית התנגש בי רכב.
  • נסעתי לעבודה ברכבת, נפלתי ונפצעתי כתוצאה מעצירה פתאומית שלה.

זכויות הנפגע מול ביטוח לאומי

החוק קובע שאם נפגעתם בתאונת עבודה אתם זכאים לפיצוי מביטוח לאומי. אתם זכאים לקצבת "דמי פגיעה" , זהו תשלום ראשוני שהביטוח הלאומי משלם למבוטח שנפגע בעבודה כפיצוי על כך שאין לו הכנסה/שכר וזאת בתנאי שלא מסוגל לעבוד כלל. במהלך 91 ימים יקבל 75% מממוצע השכר שלו בשלושת החודשים שקדמו לתאונה. לאחר מכן, במידה וועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי תקבע לכם אחוזי נכות תוכלו אף לקבלה קצבאות.

זכויות הנפגע מול חברת הביטוח

במקרה של תאונה במסגרת העבודה ניתן לתבוע את המעסיק, אולם כשמדובר בתאונות דרכים ניתן לתבוע רק בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים, מה שאומר שניתן לתבוע את חברת הביטוח של הרכב ולא את המעסיק.

לא ניתן לקבל כפל פיצויים

אז מי משלם, ביטוח לאומי? חברת הביטוח? שניהם?

החוק אומר שאתם זכאים לפיצוי מביטוח לאומי, אולם במידה והחלטתם לאחר מכן שאתם רוצים להגיש תביעה נזיקית כנגד חברת הביטוח, הסכום שקיבלתם מביטוח לאומי יופחת מהתביעה הנזיקית. הדוגמה הבאה תמחיש זאת:
אדם שנפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה תבע את ביטוח לאומי והכירו לו נכות בשיעור של 35%, הוא מקבל קצבה חודשית בנוסף בשווי 25% משכרו. בחישוב כולל, שווי הפיצוי הכולל הוא 500 אלף ₪. לאחר מכן, החליט להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח ובית המשפט פסק לטובתו פיצוי בסך 900 אלף ₪. ועכשיו, מאחר ואמרנו שהפיצוי מביטוח לאומי יקוזז מהתשלום שהתקבל מחברת הביטוח הרי שאותו אדם זכאי לפיצוי בסך 400 אלף ₪ מחברת הביטוח (קיבל כבר 500 אלף ₪ מביטוח לאומי).

האם גם עצמאי זכאי לקבל פיצויים בגין תאונת עבודה?

לא רק שכירים רשאים לתבוע את ביטוח לאומי על מנת לקבל פיצוי בגין תאונת עבודה – גם עצמאיים. עובדים רבים אשר מנהלים עסק אינם מודעים כלל כי יש להם את אותן הזכויות כשל עובד שכיר, הם אינם מדווחים לעתים קרובות על תאונות שעברו ומסיקים מראש שלא מגיע להם כל פיצוי. אם אתה עצמאי שרשום ברשויות המס ובביטוח לאומי כעצמאי וכמובן משלם ביטוח לאומי, אתה זכאי לקבל פיצוי במקרה של תאונת עבודה. ניתן לקבל "דמי פגיעה" עד 90 יום מיום הפגיעה והחישוב יתבצע על פי ממוצע ההכנסות בשנת המס השוטפת. במידה ואתה גם שכיר וגם עצמאי דמי הפגיעה יחושבו לפי השכר משני המקומות. לאחר תביעת דמי הפגיעה ניתן אף לתבוע נכות, במידה והוכרתם ככאלו ע"י הוועדה הרפואית, תהיו זכאים לקצבת נכות מעבודה המשולמת בכל חודש או כמענק חד פעמי.

עצרתי בדרך לעבודה לסידורים ועשיתי תאונה, האם זו תאונת עבודה?

המחוקק חשב גם על סוגיה זו וקבע כי לעתים יש לנסוע לעבודה בדרך הלא "מקובלת" ולבצע "סטייה" קלה מהדרך הישירה לעבודה. חשוב לציין שלא כל עצירה בדרך או חזרה מהעבודה תיחשב כתאונת עבודה, למשל: עצרתם בדרך חזרה מהעבודה לביצוע קניות בסופר או להתאמן בחדר הכושר, במקרים אילו לא ניתן יהיה לתבוע על תאונת עבודה ( כתאונת דרכים כמובן שכן).

אילו המקרים בהם ניתן יהיה לתבוע גם בגין תאונת עבודה:

  • המעסיק ביקש ממך מפורשות לרכוש משהו בדרך או בחזרה מהעבודה.
  • הסעת את הילדים לגן או לביה"ס.
  • נסעת לפני העבודה לתפילת בוקר בבית הכנסת.

נפגעתי בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה– מה עליי לעשות?

במהלך שנות עבודתנו, היינו עדים למקרים רבים של אנשים שהיו מעורבים בתאונת דרכים המוגדרת גם כתאונת עבודה ופעלו בצורה שגויה, דבר שהוביל בשלב מאוחר יותר לכשלים  בהליך מול ביטוח לאומי וכל הכרוך בכך, לדוג: ההכנה לקראת הוועדה הרפואית וכן בהליך המשפטי בתביעת הנזיקית אל מול חברות הביטוח.
להלן הפעולות המדויקות שיש לפעול על פיהן בזירת התאונה ולאחריה:

  • בדיקה אם ישנה פגיעה פיזית. במידה וישנו חשש ולו הקל ביותר לפגיעה שכזאת, יש לשבת, לא לזוז ולחכות להגעה של עזרה.
  • במידה וניתן לתפקד עם הפגיעה, יש לקחת את פרטיהם של כל המעורבים בתאונה (אם ישנם כאלו) הכוללים: פרטי או צילום ת.ז, טלפון, פרטי ביטוח חובה ומקיף ומספר כלי הרכב.
  • אם קיימים עדים לתאונה, חשוב לקחת מהם פרטים ליצירת קשר – כך שבמידה ויתעורר צורך, ניתן יהיה לפנות אליהם לצורך קבלת הצהרה ומסירת עדות בבית המשפט.
  • בדיקה רפואית: יש לגשת באופן מידי לבית חולים, גם אם לא מרגישים כאב פיזי בשלב ראשוני – לעתים, הכאב עלול להופיע רק מספר ימים לאחר מכן ובכוחה של סריקה רפואית לאבחן בעיות העלולות להופיע בעתיד. מעבר לכך, המסמך הרפואי מהווה ראיה כי נזק הגוף אכן קרה.
  • פניה למשטרה: יש לפנות למשטרה לצורך מתן עדות לגבי התאונה וקבלת אישור על פרטי התאונה.
  • ליידע את המעביד: יש לעדכן מוקדם ככל האפשר את המעביד על קרות התאונה ולקבל דו"ח "הודעה על תאונה" (טופס ב.ל 250"). בכך המעסיק בעצם מציין את פרטיו, פרטי התאונה וחותם עליו.
  • תביעה נגד הביטוח לאומי: יש להגיש תביעה מסודרת כנגד ביטוח לאומי לא יאוחר מ 12 חודשים מרגע התאונה. התביעה תחולק לשניים,  "דמי פגיעה" המשולמים עבור הימים בהם לא עבדתם ודרגת נכות על מנת להיות זכאים לקצבה חודשית או מענק.
  • פניה לחברת הביטוח: מרבית האנשים אינם מודעים לכך -ניתן לתבוע גם את חברת הביטוח (בנוסף לתביעה כנגד ביטוח לאומי). חשוב מאוד לנהל את תהליך המשא ומתן באמצעות עורך דין.

מי זכאי לפיצוי?

נוסע, נהג או הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים בה היה מעורב כלי רכב מנועי והיה בדרכו לעבודה, במהלך העבודה או בדרך חזרה ממנה יכולים להיות זכאים לפיצויים כספיים. אם הלכתם לעבודה ברגל, נסעתם באוטובוס, רכבת או עם הרכב הפרטי/של המעסיק ועשיתם תאונה ניתן לבדוק את זכאותכם ולהכיר בכם כנפגעי תאונת עבודה.

חישוב גובה סכום הפיצויים

בתביעת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה גובה הפיצויים נקבע בדרך כלל תוך התחשבות ברכיבים שונים המכונים "ראשי נזק" וכוללים, בין היתר: דרגת נכות, אובדן כושר השתכרות, הוצאות רפואיות, הוצאות סיעוד, הוצאות ניידות, כאב וסבל, הוצאות התאמת דיור, הוצאות משפט, דמי פגיעה ועוד. קיימות הוצאות נוספות, אולם אלו ההוצאות העיקריות.

אז כמה כסף מגיע לי?

רבים מהתובעים רוצים לדעת במדויק מהו סכום הפיצויים הסופי. האם הוא עומד על 5,000 ₪? 100,000 ₪, 1000000 ₪?  השאלה הזו חוזרת על עצמה שוב ושוב, בכל פגישה עם נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה, חשוב להבין,  אין תשובה חד-משמעית וכל תיק נבחן לגופו; חישוב גובה הפיצויים הוא למעשה תורה שלמה המכילה מגוון רחב של תרחישים, פרטים וגורמים – שלכולם הכוח לשנות את גובה הפיצוי.

מקרה שהתרחש בסוף שנת 2015 עשוי לשפוך אור על גובה הפיצויים:

מדובר בתובע, ילד שנת 1975 שנסע עם בת הזוג שלו ברכבם הפרטי בדרך לעבודה, לפתע עלה הרכב בו נהגה בת הזוג על אבן  גדולה כשחלקו הקדמי של הרכב עלה מעלה כששני הגלגלים באוויר. כדי לטפל בבעיה יצא בן הזוג מהרכב, ביקש מזוגתו לשים הילוך אחורי ואילו הוא ניסה להרים את החלק הקדמי של הרכב על מנת לנסות לחלצו.  לאחר שהצליחו לחלץ את הרכב, הרגיש בכאבים איומים בידיים כל הדרך לעבודה ובימים שאחרי הפגיעה. עפ"י חוות דעת של אורתופד מומחה נקבע כי יש לו קרע דו צדדי בשני המרפקים ונקבעה לו נכות רפואית ותפקודית של 10%. השופטת קבעה כי התאונה היא גם תאונת דרכים מאחר ונעשה שימוש ברכב מנועי למטרת תחבורה (דחיפה, גרירה, טיפול או תיקון בדרך מוגדר כשימוש ברכב מנועי) וגם תאונת עבודה שכן הנסיעה ברכב הייתה על מנת להגיע לעבודה.

בית המשפט פסק פיצוי בסך 184,912 ₪ לטובת התובע (לקריאת פסק הדין באתר פסק דין).

נפגעת כתוצאה מתאונת דרכים בדרך, במהלך או בחזרה מהעבודה? דע את זכויותיך! אנו מזמינים אותך ליצור קשר עם משרדינו ואנו נדאג עבורך לטיפול משפטי מקיף ומקצועי, כל הדרך לקבלת מלוא הפיצויים המגיעים לך. 

משרד עורכי דין ג'ני זיו – מתמחים בתאונות דרכים

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות חייגו 073-727-5692 השאירו פרטים ונחזור בהקדם:

מאמרים נוספים

שכר טרחה עורך דין תאונות דרכים

שכר טרחה עורך דין תאונות דרכים – כל מה שחשוב לדעת לצד הטראומה, הכאב והסבל שעוברים מי שחווים תאונת דרכים, רובץ לו נושא התביעה בעקבות התאונה. מי שניזוק בתאונת דרכים בוודאי ירצה לדרוש את הפיצויים המגיעים לו, ובצדק. כשפונים לחשוב

קרא עוד »

תאונת דרכים בדרך לעבודה

תאונת דרכים בדרך לעבודה – כל מה שרציתם לדעת תאונות דרכים ותאונות עבודה הם אירועים נפוצים אשר לצערנו הרב קורים לא מעט. מה זו בעצם תאונת דרכים? מהי תאונת עבודה? האם תאונת דרכים יכולה להיחשב כתאונת עבודה? את מי בכלל

קרא עוד »

פיצויים על תאונת אופנוע – המדריך המלא

אופנועים נחשבים לכלי רכב בעלי סיכון גבוה לפציעות ונזקי גוף. שלא כמו רכבים עם ארבעה גלגלים המאופיינים בתאים אטומים ומוגנים, אופנוע חשוף לפגיעות, החלקות ומעידות פי כמה ממכונית. על-כן, מחיר פוליסת הביטוח שלו גבוה יותר ממחיר פוליסת הביטוח של רכב

קרא עוד »

תאונת אופניים חשמליים – כל מה שצריך לדעת

בשנים האחרונות, תחום האופניים החשמליים תפס תאוצה רבה ואנו עדים לנוכחותם ההולכת וגוברת של האופניים בכבישים וברחובות. ככל שעולה מספרם במרחב הציבורי, כך מתרבים המקרים של אי-אילו חיכוכים בין עוברי אורח או כלי רכב ממונעים לבין אופניים חשמליים. מקרה שכזה

קרא עוד »

תאונת קורקינט – כל מה שצריך לדעת

כאשר רוכב קורקינט נפגע ונפצע מתאונה – הן תאונה המעורב בה כלי רכב אחר והן תאונה עצמית המתרחשת בעקבות רשלנות של צד ג' ולא של הרוכב (למשל כתוצאה מהתרשלות של העירייה שהשאירה בור פתוח) – הוא יהיה זכאי לקבל פיצויים

קרא עוד »
עורכת דין ג'ני זיו

צרו קשר עכשיו

דילוג לתוכן