עו"ד תאונות דרכים עם אופניים חשמליות

כלי תחבורה חשמליים כמו אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי הפכו לדבר החם הבא! בעידן של היום, ניתן לראות את אותם הרוכבים בכל מקום. על המדרכה, על שבילי האופניים, על הכביש.
כמו כן, ניתן לראות שהרוכבים הם בטווח גילאים שונים החל מילדים ובני נוער הרוכבים לביה"ס ולחוגים, ועד למבוגרים המשתמשים בכלים אלו לצורך הגעה לעבודה. מאחר וזו תופעה נפוצה, החיכוך של אותם הרוכבים עם הולכי רגל, נהגים ברכב ממונע ואף רוכבי הכלים החשמליים בינם לבין עצמם הוא בלתי נמנע. מספר הרוכבים מדי שנה הוא במגמת עלייה תמידית ובהתאם לכך גם מספר התאונות בהן מעורבים כלי תחבורה חשמליים.

ע"פ הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 נפגעו בתאונות שדווחו למשטרה שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים, 598 בני אדם ואילו 1776 נפגעים בתאונות אופניים חשמליים.

בית המשפט העליון פסק כי אופניים חשמליים לא מוגדרים ככלי רכב מנועי. להחלטה זו , משמעות רבה מבחינת אלפי הנפגעים מדי שנה, בכל מה שקשור, לזכות שלהם לקבלת פיצוי בגין נזקי גוף.

דוגמאות לתאונות אופניים חשמליים:

מאחר ואופניים חשמליים אינם נחשבים לרכב מנועי ניתן להסיק כי דינו של רוכב אופניים חשמליים יהיה זהה לדינו של הולך רגל. אם כך, נשאלת השאלה, מהם סוגי המקרים בהם רוכבי אופניים חשמליים מעורבים ואת מי ניתן לתבוע?

  • תאונה של רוכב אופניים עם רכב מנועי – מאחר והחוק קובע כי אופניים חשמליים אינם רכב מנועי, דין הרוכב יהיה כדין הולך רגל. לכן, חברת הביטוח המבטחת את בעל הרכב בביטוח חובה תהיה מחויבת לשלם את הפיצוי לרוכב האופניים, גם אם התאונה נגרמה באשמתו של רוכב האופניים. במידה וגם בעל הרכב נפגע, יהיה זכאי גם הוא לפיצוי מחברת הביטוח המבטחת אותו.
  • תאונת רוכב אופניים כתוצאה ממפגע סביבתי – במידה ורוכב האופניים נפגע כתוצאה ממחדל ורשלנות של העירייה/הרשות המקומית (ללא מעורבות של כלי רכב אחר או הולך רגל) ניתן לתבוע תביעה נזיקית. לדוג': בור, פיר ביוב שנשאר פתוח, עבודות בכביש לא מתוחמות/מגודרות וכו'.
  • תאונת דרכים כתוצאה מפגם באופניים – במידה ויוכח כי הפגיעה נגרמה כתוצאה מפגם באופניים ניתן יהיה לתבוע את היצרן, היבואן ואף בעל חנות האופניים.
  • רוכב אופניים חשמליים פגע ברוכב אופניים אחר (רגילים/חשמליים) או בהולך רגל: במקרה שכזה, כל אחד מהצדדים יצטרך להוכיח כי הוא אינו האשם ותוצאת התאונה נגרמה ע"י רשלנות הצד השני. יכול להיות שרוכב האופניים החשמליות נפצע באופן קשה אך מאחר והוא האשם בתאונה לא יקבל כל פיצוי. 
  • תאונת אופניים חשמליים בדרך/במהלך או חזרה מהעבודה – תאונה זו מוגדרת עפ"י הביטוח הלאומי כתאונת עבודה ולכן הנפגע יהיה זכאי לקבל פיצוי מביטוח לאומי. במידה וכלי רכב היה מעורב בתאונה ניתן יהיה אף לתבוע את חברת הביטוח של בעל הרכב.
  • תאונת פגע וברח עם אופניים חשמליים – במקרה של תאונת פגע וברח אין בעצם אפשרות לרוכב האופניים לתבוע את הגורם האחראי לתאונה. לכן, ניתן יהיה להגיש תביעה כנגד "קרנית". קרנית הינה תאגיד ציבורי אשר מטפל בנזקי גוף בלבד ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין באפשרותם דרך לתבוע פיצוי.
  • תאונת אופניים חשמליים בה מעורבים ילדים – כל תלמיד הלומד במוסד חינוכי מבוטח בפוליסת ביטוח תאונות אישיות. הביטוח מקנה למבוטח זכאות לפיצויים עבור נזקי גוף. הביטוח מכסה את התלמיד בכל שעות היממה, בכל מקום ובל זמן. במקרה שכזה ניתן לתבוע את פוליסת הביטוח. חשוב לציין כי הפוליסה לא מכסה נזקים אשר נגרמים כתוצאה מתאונת דרכים, כלומר אם התלמיד נפצע כתוצאה מרכב שפגע בו, לא יהיה זכאי לתבוע את ביטוח התאונות האישיות. לעומת זאת, אם נפצע כתוצאה מרשלנות של הרשות המקומית (בור, פיר ביוב פתוח, התקלות בספסל וכו') יוכל לתבוע את ביטוח התאונות האישיות.

על מנת שיהיה לך ראש שקט, ניתן כיום אף לעשות ביטוח אופניים חשמליים. בצורה כזאת, גם אם נקלעת לסיטואציה של תאונה, תוכל/י להיות מכוסה ביטוחית ולהימנע מסיטואציות בהן תידרש לשלם סכומי כסף נכבדים בכדי לפצות את הנפגע.

במידה ונפצעתי בתאונת אופניים חשמליים – מה עליי לעשות?

  • יש לבצע בדיקה במטרה לשלול פגיעה פיזית. במידה וישנו חשש (אפילו הקל היותר) חשוב להישאר ישובים, לא לזוז ולהמתין לעזרה.
  • במידה והפגיעה מאפשרת תפקוד, יש לקחת את הפרטים של כל המעורבים בתאונה (במידה ויש כאלו) ובין היתר: פרטי ת.ז, טלפון, פרטי ביטוח חובה ומקיף ומספר כלי הרכב, המועד והמקום בו התרחשה התאונה. במידה ואין מעורבים והתאונה נגרמה באופן עצמי כתוצאה מרשלנות יש לצלם כל דבר שיכלה להיות לו השפעה לגרימת התאונה לדוגמא: בור, ביוב, פסולת מפוזרת וכו'.
  • במידה ויש עדים לתאונה יש לדאוג לקחת מהם פרטים. אם יתעורר בכך צורך, ניתן יהיה להזמין אותם לתת הצהרה ואף להגיע לעדות בבית המשפט.
  • בדיקה רפואית: יש לגשת באופן מידי לבית החולים (גם במקרים בהם לא מרגישים כאב פיזי בשלב ראשוני). לעתים, הכאב מופיע רק מספר ימים לאחר מכן וסריקה רפואית יכולה לאבחן בעיות עתידיות אשר עלולות לצוץ. מעבר לכך, בכוחו של המסמך להוות ראיה כי נזק הגוף אכן קרה.
  • פניה למשטרה – יש לפנות למשטרה לצורך מתן עדות וקבלת אישור רלוונטי אודות פרטי התאונה.
  • פנייה לעורך דין מומחה – עוד לפני שפונים אל חברת ביטוח, מומלץ ליצור קשר עם עורך דין מומחה אשר ייעץ וידריך כיצד לפעול. כפי שכבר הבנתם, מחד, לא בכל תיק ניתן יהיה להגיש תביעה ומאידך, במקרים מסוימים ניתן להגיש תביעה נגד מספר גורמים. 

מי זכאי לפיצוי?

כל אדם, החל מילד ועד לבוגר אשר רוכב על אופניים חשמליות או קורקינט חשמלי והיה מעורב בתאונה עם הולך רגל, נהג רכב או פציעה באופן עצמי יכול להיות זכאי לפיצוי.
יחד עם זאת, כל מקרה יש לבחון לגופו ולא כל פגיעה מזכה בפיצוי. אם לדוגמא רוכב האופניים נסע במהירות מופרזת ולא חבש קסדה, סכום הפיצויים לו יהיה זכאי יכול להיות מופחת בעשרות אחוזים. בית המשפט, תמיד יבדוק אם התנהגויות או פעולות אותן הרוכב לא ביצע, יכלו להוביל להפחתה בנזק שנגרם לו.

מהו סכום הפיצויים אותו אוכל לקבל?

 רוכבים רבים שנפגעים כתוצאה מתאונת אופניים חשמליים מוצאים את עצמם חסרי אונים, סביב השאלה את מי הם יכולים לתבוע ואיך עליהם לעשות זאת.
זה המקום להכניס משרד עורכי דין מנוסה לתמונה, כאשר משרד שכזה יחזיק בידע ובכלים כיצד לתבוע את הגופים הרלוונטיים כגון: ביטוח לאומי, הרשות המקומית , חברות הביטוח ואף תביעה אישית כנגד רשלנותו של אדם. 

סכום הפיצוי מורכב ממשתנים רבים אשר משפיעים על גובה הפיצוי. יש לקחת בחשבון את חומרת הפציעה, גיל הנפגע, אחוז הנכות, שכר השתכרות לפני התאונה, מצב בריאותי לפני האירוע ועוד'. משרדנו מטפל וטיפל בתיקים רבים בהן הושגו ללקוחותינו פיצויים בסך עשרות ואף מאות אלפי ₪.

נכון להיום קיימות מורכבות רבה בתאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים, לכן, אם היית מעורב בתאונה שכזאת, עלייך לפנות לעו"ד מנוסה אשר ייעץ וידריך אותך על מנת שתקבל פיצוי הולם. במקום הזה בדיוק, נכנס משרד עו"ד ג'ני זיו לתמונה והודות לניסיון רב בטיפול בתיקים שכאלו, ידע נרחב ורמה מקצועית בלתי מתפשרת, מהווה את הכתובת הנכונה בעבורך.
מוזמן ליצור קשר ולקבוע פגישת ייעוץ ללא התחייבות. 

מי שמקיש בדלת יקבל תשובה 

אנו מתחייבים לחזור אליך תוך יום עסקים אחד! 

לשיחת ייעוץ

דילוג לתוכן