עו"ד תאונות דרכים

עו"ד תאונות דרכים – כיצד עורך דין יעזור לכם במקרה של תאונה?

תאונות דרכים הן אירוע נפוץ ושגרתי מאוד. לפי ארגון הבריאות העולמי, בכל שנה מתרחשות תאונות דרכים בהן נפגעים עד כ- 30 מיליון אנשים ברחבי העולם. על פי נתוני עמותת "אור ירוק", בשנת 2019 לבדה נפגעו 22,695 בני אדם באורח משתנה מתאונות דרכים בישראל.
תאונות דרכים הן מטבען אירוע קשה וטראומטי למעורבים בהן, כאשר במקרים רבים האירועים הללו עלולים להשפיע באורח דרמטי על העתיד התעסוקתי והנפשי של המעורבים.

דוגמא טובה לכך היא המקרה הבא: תושבת אשדוד בשנות ה-40 לחייה נקלעה לתאונת דרכים בעיר ונחבלה בצוואר ובגב התחתון. התאונה, לפי פסק הדין, התרחשה כאשר נהג נוסף התנגש בעוצמה במכוניתה. כיוון שהייתה בדרכה לעבודתה, בית המשפט החשיב זאת כתאונת עבודה ופסק עבורה פיצויים על סך 490,000 שקלים.

ההגדרה של תאונת דרכים

סעיף 1 לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 מגדיר מהי תאונת דרכים. בתמצית, ניתן לקבוע כי תאונת דרכים הינה מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. ברבות השנים והתפתחות הפסיקה הענפה בתחום זה, ובעקבותיה תוקן החוק מספר פעמים כך שהגדרה זו רחבה יותר משהייתה בעבר.

טעות נפוצה היא לסבור שהמונח "תאונת דרכים" מתייחס אך ורק למקרים בהם מעורבים שני כלי רכב או יותר. לאמיתו של דבר, גם אירוע בו היה מעורב כלי רכב אחד בלבד יכול להיחשב כתאונת דרכים. משפטית, תאונת דרכים היא כזאת המערבת גם הולכי רגל, רוכבי אופניים, מפגע סביבתי, רכבת, טרקטור וכו'.

דוגמאות לתאונות דרכים

  • נהג עלה על המדרכה ודרס הולכי רגל.
  • רכב שהתדרדר לתהום ופגע בעוברי אורח.
  • סגירת דלת הרכב על האצבעות של הנוסע/נהג. נהיגה ללא רישיון וגרימת תאונת שרשרת.
  • פציעה שנובעת כתוצאה מתיקוני דרך בכלי רכב כגון החלפת גלגל באמצע הדרך או כוויה כתוצאה מפריצת מים רותחים מהמאייד (רדיאטור) של כלי הרכב.
  • פציעה הנובעת כתוצאה מנפילת חפץ כלשהו בתוך הרכב על הנפגע (למשל – מזוודה שנופלת על הנוסע בזמן נסיעה).

נפגעתי בתאונת דרכים – מה עליי לעשות?

במהלך שנות עבודתנו, היינו עדים למקרים רבים של אנשים שהיו מעורבים בתאונת דרכים ופעלו בצורה שגויה, דבר שהוביל בשלב מאוחר יותר לכשלים בהליך המשפטי ובהתנהלות מול חברות הביטוח.

להלן הפעולות המדויקות שיש לפעול על פיהן בזירת התאונה ולאחריה:

 
  • יש לבדוק אם ישנה פגיעה פיזית. במידה וישנו חשש ולו הקל ביותר לפגיעה שכזאת, יש לשבת, לא לזוז ולחכות להגעה של עזרה.
  • במידה וניתן לתפקד עם הפגיעה, יש לקחת את פרטיהם של כל המעורבים בתאונה (אם ישנם כאלו) הכוללים: פרטי או צילום ת.ז, טלפון, פרטי ביטוח חובה ומקיף ומספר כלי הרכב.
  • אם קיימים עדים לתאונה, חשוב לקחת מהם פרטים ליצירת קשר – כך שבמידה ויתעורר צורך, ניתן יהיה לפנות אליהם לצורך קבלת הצהרה ומסירת עדות בבית המשפט.
  • בדיקה רפואית: יש לגשת באופן מידי לבית חולים, גם אם לא מרגישים כאב פיזי בשלב ראשוני – לעתים, הכאב עלול להופיע רק מספר ימים לאחר מכן ובכוחה של סריקה רפואית לאבחן בעיות העלולות להופיע בעתיד. מעבר לכך, המסמך הרפואי מהווה ראיה כי נזק הגוף אכן קרה.
  • פניה למשטרה: יש לפנות למשטרה לצורך מתן עדות לגבי התאונה וקבלת אישור על פרטי התאונה.
  • פניה לחברת הביטוח: מרבית האנשים אינם מודעים לכך – אולם גם במידה והנפגע אשם בתאונה, הוא זכאי לקבל פיצוי. בכל שנותיי כעו"ד נתקלתי במספר רב של לקוחות שלא היו מודעים לכך וללא הייעוץ שניתן להם על ידי, לא היו חושבים בכלל על לתבוע את חברות הביטוח. חשוב מאוד לנהל את תהליך המשא ומתן באמצעות עורך דין.

מי זכאי לפיצוי?

נוסע, נהג או הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים בה היה מעורב כלי רכב מנועי, יכולים להיות זכאים לפיצויים כספיים.

חישוב גובה סכום הפיצויים

בתביעת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, גובה הפיצויים נקבע בדרך כלל תוך התחשבות ברכיבים שונים המכונים "ראשי נזק" וכוללים, בין היתר: שיעורי נכות, אובדן כושר השתכרות, הוצאות רפואיות, הוצאות סיעוד, הוצאות ניידות, כאב וסבל, הוצאות התאמת דיור, הוצאות משפט ועוד. קיימות הוצאות נוספות, אולם אלו ההוצאות העיקריות.

אז כמה כסף מגיע לי?
רבים מהתובעים רוצים לדעת במדויק מהו סכום הפיצויים הסופי. האם הוא עומד על 5,000 ₪? 100,000 ₪? השאלה הזו חוזרת על עצמה שוב ושוב, בכל פגישה עם נפגעי תאונות דרכים.
חשוב להבין: אין תשובה חד-משמעית וכל תיק נבחן לגופו; חישוב גובה הפיצויים הוא למעשה תורה שלמה המכילה מגוון רחב של תרחישים, פרטים וגורמים – שלכולם הכוח לשנות את גובה הפיצוי.

עם זאת, לשם ההמחשה, אציג לכם שלושה תרחישים אפשריים המשקפים את מרבית המקרים:

נכות קבועה –
נכות הנקבעת כאשר נותרה הגבלה לצמיתות בתפקוד של הנפגע ואינה צפויה להשתנות בעתיד. הנכות מחושבת על פי הפסדי שכר עד גיל הפרישה ואחוזי נכות. בדרך כלל פיצויים מסוג נכות קבועה הינם הפיצויים בעלי הערך הכספי הגבוה ביותר ויכולים להסתכם בעשרות ומאות אלפי שקלים. למען הסר ספק, ברגע שנכות נקבעת כקבועה, היא לכל החיים וניתן להסיק שאחוזי הנכות יישארו תקפים עד יום מותו של התובע.

נכות זמנית –
נקבעת כאשר צפוי שמצבו הרפואי של האדם הנפגע ישתנה עם הזמן. במילים אחרות, הפציעה או הנכות אינה קבועה וישנה סבירות גבוהה כי בעתיד המצב עשוי להשתנות. על כן, נקבעים אחוזי נכות המוגבלים לתקופת זמן מוגדרת מראש. לרוב, הנזקים המזכים נכות זמנית יהיו בדרך כלל פציעות יבשות, כמו שברים – שבסופו של יום יתאחו ולא יותירו נכות. במקרים כאלו, יחושבו הפיצויים מרגע קיום תאונת הדרכים ועד סיום התיק. בדרך כלל פיצויים מסוג נכות זמנית מגיעים לסכומים הנעים בין אלפי ועד עשרות אלפי שקלים.

פיצוי המושפע מניסיונו של עו"ד – 
כאשר הנפגע מגיש תביעה באמצעות עו"ד, כנגד חברת הביטוח, בדר"כ היא זו שתהיה אחראית על הפיצוי הכספי. עו"ד מיומן ומנוסה ינהל עבורך משא ומתן מקצועי ויביא לכך שחברת הביטוח תהיה מוכנה לשלם פיצוי כספי ללא הסיכון בניהול הליך משפטי ארוך ומתיש. כאשר עו"ד מנוסה עומד מול חברות הביטוח, הן מעדיפות להימנע מלקיחת סיכונים מיותרים ומעדיפות לשלם מראש פיצוי הולם. כמובן שכל מקרה נתון למשא ומתן אל מול חברת הביטוח ולשם כך יש צורך בעורך דין מיומן אשר יעמוד איתן מול חברות הביטוח הגדולות.

דוגמא לפסק דין בעקבות תאונת דרכים של רכב – עו"ד ג'ני זיו.

נפגעת כתוצאה מתאונת דרכים? דע את זכויותך! אנו מזמינים אותך ליצור קשר עם משרדינו ואנו נדאג עבורך לטיפול משפטי מקיף ומקצועי, כל הדרך לקבלת מלוא הפיצויים המגיעים לך.

משרד עורכי דין ג'ני זיו – ייעוץ משפטי בתאונות דרכים

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות חייגו 073-727-5692 השאירו פרטים ונחזור בהקדם:

לשיחת ייעוץ

דילוג לתוכן