מהי עבירת אונס ומה העונש הצפוי?

בכל תקופת זמן קצרה, אנחנו שומעים על פרשיית אונס חדשה, אשר מזעזעת את המדינה.
במשך מספר ימים, כולנו נחשפים לכתבות בנושא, לפוסטים בפייסבוק, לציוצים ולתגובות קשות
ויום אחד, הפרשייה כמו נעלמת ומפנה את מקומה לפרשייה מזעזעת אחרת.
אבל, חשוב לזכור, שמאחורי כל פרשייה כזאת נמצאת בחורה שנפגעה בצורה חמורה ובחלק מהמקרים, יעברו שנים רבות עד שהיא תצליח להשתקם מהפגיעה – ולצערנו, יש גם כאלה אשר לא מצליחות להשתקם לאורך כל חייהן. 

אז בעוד שישנן פרשיות שמקבלות כותרות, רוב המקרים נשארים מאחורי הקלעים.
פגיעות מיניות קורות לצערנו בתדירות גבוהה ואולי זאת הסיבה, שלא מדובר בסיפור מספיק צהוב, יוצא דופן או מעניין. 
אבל זה שהסיפורים הללו אינם עושים כותרות, זה ממש לא אומר שהם לא מותירים מאחוריהם נפש שבורה של בחורה, שהסיטואציה הזאת, אשר לעיתים אורכת רק מספר דקות, פוגעת בגופה ובנפשה, הופכת את חייה ומשנה את עתידה…

הסיפור של ג'

ג' היא בחורה בת 18 וחצי, לפני צבא, אשר הגיעה אלי עם אמה.
לאורך כל הפגישה ג' לא הוציאה מילה, היא כמו צמצמה את עצמה על הכיסא, הורידה את הראש למטה ורק הנהנה מדי פעם, לאות הסכמה עם דברי אמה.
הסיפור של ג' הוא לא סיפור מיוחד, הוא קורה הרבה, הוא לא באמת יעניין אף אחד והאמת שג' לא באמת מחפשת כותרות, בדיוק להפך, נראה שכל מה שהיא רוצה זה רק לשכוח ממה שקרה ולקבל את חייה בחזרה.
למעשה, יכול להיות שבמידה ואמא של ג' לא הייתה שמה לב בשינויים שקרו אצל הילדה שלה וכפי שסיפרה: "מילדה שקמה כל יום מוקדם עם חיוך והתרגשות ליום חדש, הגעתי למצב שאני נאלצת לקלף אותה בצהריים בכוח מהמיטה", רוב הסיכויים שג' לא הייתה מספרת לאף אחד על מה שעברה ובטח שלא פונה אלי לצורך הגשת תלונה.

כשבועיים לפני שג' הגיעה אלי לראשונה, היא הלכה למסיבה בבית של חברה (אנחנו מדברים על תקופת הקורונה, תקופה הפריחה של מסיבות מחתרתיות בבתים הפרטיים).
במסיבה היו כמה חברים של ג' ועוד קבוצה של בחורים בתחילת שנות העשרים שג' לא הכירה לפני.
הבחורים עשו רושם של "בני טובים" (שכונה טובה, משפחה נורמטיבית, שירתו בצבא).
אחד מהם התחיל לדבר עם ג' לאורך כל הערב ובסך הכול עשה רושם טוב, של בחור אדיב, נעים ואכפתי.
בסוף הערב הוא התנדב להסיע אותה הביתה, היא חשבה לחלוק מונית עם חברה נוספת, אבל הוא התנדב להקפיץ גם את החברה וג' הסכימה שהוא יסיע אותן.
הוא הוריד קודם את החברה, למרות שמבחינת מסלול הנסיעה זה היה אמור להיות הפוך.
הם המשיכו לנסוע, אך במקום לנסוע לביתה, הוא עצר את הרכב מתחת לבית שלו.
ג' שאלה אותו "מה קורה?" ולמה הוא לא לקחת אותה הביתה והוא ענה לה שזה לא יהיה אחראי מצידו לשלוח אותה הביתה בצורה כזו ושהם רק יעלו לכמה דקות, הוא יכין לה קפה ומשהו לאכול והוא ייקח אותה הביתה כשהיא רעננה יותר. ג' הסכימה.
הם עלו לביתו, הוא מזג לה כוס מים והם ישבו בסלון, בהתחלה הוא היה עדין והם רק דיברו, אחר כך הוא נישק אותה והיא לא התנגדה.
רק כשהוא התחיל לנסות ולגעת בה במקומות אינטימיים ולהכניס לה את היד מתחת לבגדים, היא ביקשה ממנו שיפסיק כי היא לא מעוניינת.
אבל הוא לא הפסיק ולטענתה בשלב זה הוא ממש שינה את פניו, כפה את עצמו עליה באגרסיביות, לאורך כל המעשה היא ניסתה לדחוף אותו מעליה ולא הפסיקה לצעוק שהיא לא רוצה.
אז כן… זה סיפור ששמענו לא מעט, סיפור שלפי ג' ארך מספר דקות בלבד אבל הותיר אותה שבורה.

ועכשיו להיבט המשפטי

בכדי שעבירה תיחשב כאונס, צריכים למעשה להתקיים 2 תנאים (אשר שניהם התקיימו במקרה של ג') – התנאי הראשון הוא בעילה והתנאי השני הוא היעדר הסכמה.
כאשר מדברים על היעדר הסכמה, הכוונה היא לא בהכרח להתנגדות פיזית, אלא גם להתנגדות מילולית ולמעשה, גם לחוסר שיתוף פעולה מצדה של הנתקפת.
מבחינת העונש המירבי על אונס בכפייה, אזי הוא עומד כיום על 16 שנות מאסר בפועל – כאשר יש מקרים הנחשבים לחמורים יותר בהם העונש יכול להגיע גם עד ל-20 שנות מאסר.
על פי סעיף 355 של חוק העונשין, בעבירות בהן האונס נעשה בכוח או בנסיבות מחמירות, אין לגזור פחות מרבע מהעונש המרבי.
יחד עם זאת, חשוב להדגיש שיש לא מעט נסיבות מקלות וזאת הסיבה בגינה רבים מהנאשמים באונס משתחררים אחרי פרק זמן קצר מהכלא.  

ומה לגבי ג'?

בעקבות המקרה, ג' החלה לסבול מדיכאון, מקשיי שינה ומתיאבון ירוד (היא ירדה 8 קילו בפחות מחודש), ביוזמת אמה, ג' החלה לעבור סדרה ארוכה של טיפולים נפשיים.
מבחינה המשפטית, בעקבות הפנייה אלי, החלנו לפעול על מנת להשיג עבורה את מלוא הפיצויים הכספיים המגיעים לה. 
המזל של ג' שיש לה אמא נפלאה, שנמצאת לצידה, נלחמת בעבורה ודואגת שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר, אז כולי תקווה שהיא תצליח להשתקם..
אבל חשוב שתמיד נזכור שלא לכל הבחורות שנאנסות יש אמא שכזאת וחלק מהן, ממשיכות בחייהן, כשהן מסתירות את השברים והפציעות שלא בטוח שהזמן יצליח לאחות..

מי שמקיש בדלת יקבל תשובה 

אנו מתחייבים לחזור אליך תוך יום עסקים אחד! 

מאמרים נוספים

שכר טרחה עורך דין תאונות דרכים

שכר טרחה עורך דין תאונות דרכים – כל מה שחשוב לדעת לצד הטראומה, הכאב והסבל שעוברים מי שחווים תאונת דרכים, רובץ לו נושא התביעה בעקבות התאונה. מי שניזוק בתאונת דרכים בוודאי ירצה לדרוש את הפיצויים המגיעים לו, ובצדק. כשפונים לחשוב

קרא עוד »

תאונת דרכים בדרך לעבודה

תאונת דרכים בדרך לעבודה – כל מה שרציתם לדעת תאונות דרכים ותאונות עבודה הם אירועים נפוצים אשר לצערנו הרב קורים לא מעט. מה זו בעצם תאונת דרכים? מהי תאונת עבודה? האם תאונת דרכים יכולה להיחשב כתאונת עבודה? את מי בכלל

קרא עוד »

פיצויים על תאונת אופנוע – המדריך המלא

אופנועים נחשבים לכלי רכב בעלי סיכון גבוה לפציעות ונזקי גוף. שלא כמו רכבים עם ארבעה גלגלים המאופיינים בתאים אטומים ומוגנים, אופנוע חשוף לפגיעות, החלקות ומעידות פי כמה ממכונית. על-כן, מחיר פוליסת הביטוח שלו גבוה יותר ממחיר פוליסת הביטוח של רכב

קרא עוד »

תאונת אופניים חשמליים – כל מה שצריך לדעת

בשנים האחרונות, תחום האופניים החשמליים תפס תאוצה רבה ואנו עדים לנוכחותם ההולכת וגוברת של האופניים בכבישים וברחובות. ככל שעולה מספרם במרחב הציבורי, כך מתרבים המקרים של אי-אילו חיכוכים בין עוברי אורח או כלי רכב ממונעים לבין אופניים חשמליים. מקרה שכזה

קרא עוד »

תאונת קורקינט – כל מה שצריך לדעת

כאשר רוכב קורקינט נפגע ונפצע מתאונה – הן תאונה המעורב בה כלי רכב אחר והן תאונה עצמית המתרחשת בעקבות רשלנות של צד ג' ולא של הרוכב (למשל כתוצאה מהתרשלות של העירייה שהשאירה בור פתוח) – הוא יהיה זכאי לקבל פיצויים

קרא עוד »
עורכת דין ג'ני זיו

צרו קשר עכשיו

דילוג לתוכן