התפטרתי בגלל שהוטרדתי מינית, האם מגיעים לי פיצויים?

למרבה הצער אנו שומעים לעתים קרובות על הטרדות מיניות בקרב נשים במקום העבודה. ברגע שהפרשה מגיעה לתקשורת היא מתפשטת בקרב הציבור כמו אש בשדה קוצים. ואם זה קרה במקום העבודה שלכן, היו בטוחות שריקי ממשאבי אנוש דאגה לשלוח את הכתבה לכלל העובדים. לאחר כל הרעש וההמולה, כולם חוזרים לשגרה.. תחושת ההזדהות הופכת בין רגע לזיכרון רחוק. חשוב להבין שמאחורי כל מקרה כזה, עומדת אישה פגועה, כזו שכל המשרד עתה מפנה לה עורף מפחד שמא יסתכן ויביע את מורת רוחו כנגד ההנהלה. אותה אישה שטיפסה בסולם הדרגות צונחת מטה כאילו נתקלה בנחש במשחק "סולמות ונחשים". 

"הוא צחק איתך", "למה את לוקחת הכול כל כך ברצינות?", "את בטוחה שאת רוצה לפתוח את זה?", "זו הרי מילה כנגד מילה". בדר"כ מי שעובד איתך בחברה, ייתן לך "עצות" כאילו הוא מומחה בתחום. הרי הוא או היא יודעים בדיוק מה עברתן.. אבל יש כאילו שיגידו לכם את הדברים כמו שהם! תשאלו את אילו שבאמת איכפת להם והם יגידו לכן – עברת הטרדה מינית! עכשיו הזמן להילחם.

אז מה באמת קורה עם אותה אישה? יש לה משכנתא על הראש, ילדים להאכיל, תשלומים לחוגים. האם בכלל יש לה סיכוי להילחם כנגד ההנהלה החזקה בעלת הממון המלווה בעורכי דין בחליפות היוקרה? שלא לדבר על הטיול הגדול שרצתה לעשות עם בעלה והילדים אי שם בחופי יוון. יותר מזה, הפיטורים עוד יובילו למשבר ביחסי הזוגיות כי הרי אנו יודעים שכשאין כסף מתחילים הלחצים והמריבות. ואם עבדתי כ"כ הרבה שנים והחלטתי להתפטר כי אני לא מוכנה להיות מוטרדת זה אומר שאני לא זכאית לקבל את דמי הפיצויים?

הסיפור של ד' שנדון בבית המשפט העליון בג"צ 9239/17

ד' היא בחורה צעירה אשר עבדה תחת מעסיק והוטרדה מינית במקום העבודה. ד' לא הייתה מוכנה לשתוק והחליטה לתבוע באמצעות עורכי דינה את המעסיק. ד' הלכה על כל הקופה, התפטרה ותבעה פיצויים בגין הטרדה מינית, פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת. אבל רגע, אם אתם חושבים שהתהליך היה פשוט טעות גדולה בידיכם. בית הדין הארצי לעבודה פסק שד' התפטרה ולכן אינה זכאית לפיצויי פיטורים. רגע, אם כך, מצופה ממנה להמשיך לעבוד בסביבה עוינת כשהיא מוטרדת ולחכות שבעל העסק יחליט בטובו לפטרה? 

ממשיכים להילחם

ד' לא וויתרה ופנתה באמצעות עורכי דינה לבית המשפט העליון אשר קבע חד משמעית לבטל את פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה ולשלם לה את כלל הפיצויים שנפסקו בתוספת פיצויי הפיטורים. בית המשפט זיכה את ד' בפיצויים בסך 135 אלף ₪ בגין הטרדה מינית וב- 45 אלף ₪ בגין פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת. עוד שילמו הנתבעים שכר טרחה והוצאות משפט בסך 25 אלף ₪. 

ההיבט המשפטי

בית המשפט העליון בהחלטה נכונה הצועקת את קול ההיגיון קבע באופן חד משמעי כי עובד אשר התפטר כתוצאה מהטרדה מינית במקום העבודה והתריע על כך בפני המעסיק, ייחשב הדבר כהרעה בתנאים ולא ניתן לדרוש ממנו להמשיך במקום עבודתו. בדיוק כשם עובד אשר מעסיקו החליט לקצץ בשכרו בכ – 50% יחשב הדבר כאילו העובד פוטר. סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד אשר עבד לפחות שנה במקום עבודתו והיחס אליו היה עכור או תנאי עבודתו הורעו יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. 

במקרה של הטרדה מינית במקום העבודה עולה כי הנסיבות השתנו ולא ניתן לדרוש מהעובד להמשיך בעבודתו.

מסקנות

ד' הוטרדה מינית במקום העבודה. על כך אין מחלוקת. נשים רבות עוברות את מה שעברה ד' וחלקן בוחרות להילחם בראש ובראשונה על צדקתן, על שינוי המציאות בה ניצול מעמד וכוח ישפיע לרעה על מקום העבודה שלהן ולא פחות חשוב עבור שינוי המציאות לבנות הקטנות והנערות שעדיין לא מודעות לדרך שבה אדם יכול לפגוע באחר. אין ספק שכמות הנשים אשר מחליטות להיחשף ולצאת למאבק גדל משנה לשנה. יחד עם זאת, רובן המוחלט בוחר לשתוק, להבליג ולאפשר את המשך התופעה המכוערת הזו. אינני שופטת, אך יודעת בוודאות שככל ויותר נשים ייחשפו ויצאו למאבק, כך התופעה תדעך עם הזמן. 

אם גם אתן נפגעתן והוטרדתן בצורה כזו או אחרת, פנו עוד היום למשרד עורכי הדין ג'ני זיו על מנת לבדוק את זכויותיכן! יחד, נצא למלחמה בה נעשה הכול שידכן תצא על העליונה ותפוצו על הסבל שנגרם לכן.

מי שמקיש בדלת יקבל תשובה 

אנו מתחייבים לחזור אליך תוך יום עסקים אחד! 

מאמרים נוספים

שכר טרחה עורך דין תאונות דרכים

שכר טרחה עורך דין תאונות דרכים – כל מה שחשוב לדעת לצד הטראומה, הכאב והסבל שעוברים מי שחווים תאונת דרכים, רובץ לו נושא התביעה בעקבות התאונה. מי שניזוק בתאונת דרכים בוודאי ירצה לדרוש את הפיצויים המגיעים לו, ובצדק. כשפונים לחשוב

קרא עוד »

תאונת דרכים בדרך לעבודה

תאונת דרכים בדרך לעבודה – כל מה שרציתם לדעת תאונות דרכים ותאונות עבודה הם אירועים נפוצים אשר לצערנו הרב קורים לא מעט. מה זו בעצם תאונת דרכים? מהי תאונת עבודה? האם תאונת דרכים יכולה להיחשב כתאונת עבודה? את מי בכלל

קרא עוד »

פיצויים על תאונת אופנוע – המדריך המלא

אופנועים נחשבים לכלי רכב בעלי סיכון גבוה לפציעות ונזקי גוף. שלא כמו רכבים עם ארבעה גלגלים המאופיינים בתאים אטומים ומוגנים, אופנוע חשוף לפגיעות, החלקות ומעידות פי כמה ממכונית. על-כן, מחיר פוליסת הביטוח שלו גבוה יותר ממחיר פוליסת הביטוח של רכב

קרא עוד »

תאונת אופניים חשמליים – כל מה שצריך לדעת

בשנים האחרונות, תחום האופניים החשמליים תפס תאוצה רבה ואנו עדים לנוכחותם ההולכת וגוברת של האופניים בכבישים וברחובות. ככל שעולה מספרם במרחב הציבורי, כך מתרבים המקרים של אי-אילו חיכוכים בין עוברי אורח או כלי רכב ממונעים לבין אופניים חשמליים. מקרה שכזה

קרא עוד »

תאונת קורקינט – כל מה שצריך לדעת

כאשר רוכב קורקינט נפגע ונפצע מתאונה – הן תאונה המעורב בה כלי רכב אחר והן תאונה עצמית המתרחשת בעקבות רשלנות של צד ג' ולא של הרוכב (למשל כתוצאה מהתרשלות של העירייה שהשאירה בור פתוח) – הוא יהיה זכאי לקבל פיצויים

קרא עוד »
עורכת דין ג'ני זיו

צרו קשר עכשיו

דילוג לתוכן